wtorek, 10 listopada 2015

Jak zrozumieć autyzm?

Grupa dzieci od drugiego roku zycia (!) do ok. dziesiątego. Bardzo różne doświadczenia, osobowości i etapy rozwojowe kilkulatków. Co to jest "autyzm"? Cisza i milczenie. Być może - wywołane nową sytuacją, ale i - jak się okazało - "o tym się nie mówi". Nieco później - dzieci zaczęły przypuszczać, że kogoś takiego "innego" mają w swoim bliskim otoczeniu...

Co to znaczy autyzm? Czy to choroba? A może inny sposób odbierania świata - i - radzenie sobie z nim?! Co zrobić z uczuciami, kiedy ich za dużo? Jak poradzić sobie z bodźcami, kiedy wszystko czuje się "za mocno"? Jak traktować wszystkie "inne" zachowania, których nie rozumiemy? Czy osobą autystyczną można przytulać? Czy da się pomóc uporządkować świat?!

Podczas niedzielnych "Czytanek" padło wiele pytań o autyzm. Wiele też było doświadczeń i sytuacji, pomagających uświadomić sobie co odczuwa osoba autystyczna. Z zaznaczeniem, że nie ma jednego "wzorca" i "schematu" - podobnie jak i my nie jesteśmy tacy sami.

Wszystko dzięki Katarzynie Wójtowicz i Karolinie Mądro, uczestniczkom projektu "Inny Lublin - naprawianie świata" i współautorkom książki "Codzień". A w niedzielę - realizatorkom warsztatów, które w piękny (i mocno energetyczny) sposób doprowadziły dzieci do kontemplowania tego, co niesie ze sobą obraz i lakoniczne słowo.

Świetnie pomyślana całość - dzięki projektowi lubelskiego Domu Słów  i Bramy Grodzkiej - Teatru NN. O książce "Codzień" na pewno jeszcze usłyszycie!


„Codzień" twórcy książki: Katarzyna Wójtowicz, Katarzyna Babis, Karolina Mądro, Dariusz Okoń, Maciej Tuora. Mentorka projektu: Iwona Chmielewska. Wydawnictwo Ośrodek Brama Grodzka "Teatr NN", Lublin 2015.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz